Pemikiran Negatif Punca Masalah.


Saya berfikir apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan pemikiran negatif dan mengapa ia menghalang kejayaan dari datang kepada orang yang selalu berfikiran negatif. Selepas tu, saya mencari-cari cemana untuk menghalang pemikiran negatif ni.

Bagi saya, sangkaan buruk pada orang lain, situasi, perkara, benda dan apa saja adalah pemikiran negatif. Ini termasuk bila Anda mentertawakan, memperlekeh, benci, meluat, memandang rendah dan menyampah pada orang lain.

Bila Anda benci pada orang lain dalam diam, secara automatik Anda akan menarik rasa benci orang tu pada diri Anda tanpa Anda sedari. Kemudian, dalam masa yang sama, Anda juga akan menarik situasi-situasi yang menjadikan Anda lebih benci kepada orang tu dan menjadikan Anda semakin benci pada apa jua benda, orang perseorangan, perkara dan pada sesiapa sahaja.

Kenapa? Sebab Anda asyik layan rasa benci dan selalu memikirkan perkara-perkara yang membuat Anda semakin benci, bahkan macam syok pula layan rasa benci.

Minda separa sedar sensitif pada sukma rasa yang ada dalam hati Anda. Minda separa sedar juga sensitif pada apa yang ada di fikiran Anda.

Seandainya Anda sering bersangka buruk, maka segala yang datang pada Anda juga yang buruk-buruk sebab minda menarik apa yang serupa di fikiran Anda. Ini saya panggil ‘faktor penarik’ atau dalam kata Inggerisnya Attractor Factor.

Ini semua mainan minda. Minda separa sedar hanya ikut apa yang ada di dalam hati dan apa yang sering Anda fikirkan.

Oleh itu, kawal hati, emosi dan perasaan, Anda sudah boleh mengawal minda. Di sini pentingnya kecerdasan emosi, Anda perlu bijak mengawal emosi.

Anakin Skywalker menjadi pahlawan jahat kerana dia membenarkan emosi negatif menguasai 100% dirnya, rasa marah, dendam kesumat dan rasa di khianati memenuhi hatinya lalu menjadikan dia seorang lelaki yang tak kenal erti peri kemanusiaan dan hanya tahu membunuh.

Jika Anda lihat orang yang sedang marah, emosi buruk menguasai dirinya dan dia akan buat apa saja untuk melepas rasa marahnya tu, akibatnya dia terjerumus dalam situasi yang buruk dan yang tak keruan, kerana logik akal sudah hilang, diganti dengan emosi negatif (marah) yang menjadikan dia tak tahu nak buat apa hanya nak lepas rasa marah saja.

Bila dia dah ok, selalunya orang yang marah tak tentu pasal ni menyesal berpanjangan, kawan menjauh, kekasih hati merajuk, adik-beradik jadi dah tak ngam dan ada saja yang tak kena, last-last jadi tak cemerlang.

Ok, Anda dah tahu pemikiran negatif dan kesan buruknya. Kalau asyik di layan Anda takkan jadi cemerlang dalam apa jua yang Anda usahakan. Orang yang cerdik dan pintar dalam akademik, tak semestinya cerdik dan pintar dalam kerjaya, keluarga dan kewangan.

IQ takkan sama dengan EQ. Maksudnya, kecerdasan logik akal takkan pernah sama dengan kecerdasan emosi. Jadi, apa yang perlu dibuat untuk mengawal dan mengurangkan pemikiran negatif dalam diri Anda?

Pertama sekali, ibarat sebuah gelas kaca yang berisi air berwarna hitam, apa yang Anda boleh buat untuk membuang kehitaman pada air tu? Buang air hitam dan gantikan dengan air baru yang berwarna jernih. Begitu juga dengan minda Anda, saya umpamakan ia sebagai gelas kaca tersebut.

Buang segala pemikiran negatif dan yang buruk-buruk ni dan jangan benarkan diri Anda dari memikir yang negatif. Sebab, jika ia berada dalam fikiran Anda (walaupun sedikit), minda separa sedar akan ‘menangkapnya’ dan menarik situasi-situasi yang serupa dengan fikiran Anda itu. Ini memerlukan latihan konsisten.

Bayangkan pemikiran negatif tu seperti seketul batu yang keras, Anda lihat ia berada di dalam genggaman Anda. Kemudian, Anda lempar batu tu jauh-jauh, sejauh yang mungkin dan lama-kelamaan semakin menghilang dan terus lenyap. Anda akan rasa lebih ‘ringan’ selepas itu. Cubalah ..

Kedua, dekatkan diri Anda dengan segala pemikiran yang positif dan yang baik-baik. Latih diri Anda untuk bersangka baik dengan sesiapa saja, dengan apa jua situasi, keadaan, benda, perkara dan segalanya. Masukkan segala yang positif dalam diri Anda, sebanyak yang mungkin sehingga tak ada ruang untuk yang negatif menyelit walau seinci.

Bila Anda melihat orang lain, latih diri Anda dan fikiran Anda untuk melihat nilai-nilai positif yang ada di dalam diri orang lain, walaupun pada mulanya Anda cukup benci. Maafkan dia dan lupakan kesalahan lalu yang dia dah buat pada Anda.

Saya tahu ia sukar untuk dilakukan. Tapi, dari pengalaman saya, seandainya kita sering mengungkit perkara-perkara yang lalu, kita takkan jadi maju dan ini membuatkan pencapaian kita jadi statik, kaku dan tak bergerak-gerak. Kalau simpan rasa benci ni ia takkan berguna dan akan menghalang kemajuan diri dari mencapai kejayaan.

Sebab itu, jika Anda lihat orang yang selalu mengkritik orang lain dan asyik tak puas hati dengan orang lain, menyimpan rasa tak puas hati pada apa jua situasi dan apa jua perkara, hidupnya asyik bermasalah dan takkan pernah surut dari masalah.

Kenapa pula? Sebab fikirannya menumpu pada aspek negatif sahaja, lalu minda separa sedarnya menarik semua yang negatif datang pada dia bila-bila masa.

Jadi, ubah mindset Anda dari dalam. Jauhkan diri dari mendengar kata-kata cacian, kritikan negatif, umpatan dan komen-komen negatif serta yang melahirkan rasa tak puas hati. Boleh tu memang boleh, tapi, berjaga-jaga.

Satu lagi, jangan selalu ketawakan kekurangan orang lain, kerana bila Anda berbuat begitu, Anda sedang menumpu kepada fikiran negatif dalam lama-kelamaan Anda akan bermasalah jadinya. Terima kekurangan orang tu seadanya dan kalau boleh, cari nilai-nilai positif yang ada pada dia.

Anda selalu ketawakan orang lain? Huhu, berhenti dari melakukan sedemikian. Jika sikap ini ada pada Anda, mesti Anda tertanya-tanya kenapa Anda asyik bermasalah ..

Tags: , , , , , , ,

2 responses to “Pemikiran Negatif Punca Masalah.”

  1. Azmi Ismail says :

    Kalau Miss Zera beranggapan bahawa semua kaum adam jahat, bermakna anda pun berfikiran negatif. Kenapa perlu menggolongkan semua lelaki kejam sepertimana lelaki yang menzalimi anda? Kalau begitu bermakna ayah anda pun sama macam tu

  2. MissZeeraZabidi says :

    sy mempunyai pendapat sy yang tersendiri…bagi sy…setiap org mesti mempunyai positive thinking n negative thinking…kerana sebagai manusia kita sedia ada dilahirkan dengan mempunya pelbagai thinking…cume terpulang pa setiap individu..untuk mentafsir sendiri cara anda berfikir…tidak salah berfikiran negatif jika kene pada tempatnya..haru jugak kalau semua benda nk kene pikir positif je…sebab ade benda berlaku secara negatif n positifnya..os ianya seimbang…sy seorang yg susah untuk membenci org jika sy membenci seseorang itu bermakna posisi sy sekarang adalah diantara negative thinking…itu cara sy berfikir…mungkin ridak sependapat dgn org lain, ya kerana kita dilahirkan serupa tapi berbeza…posisi sy sekarang sy amat membenci kaum adam..maaf jika isu ini sensitif untuk diketengahkan…atau dibangkitkan..tidak berniat untuk menyinggung sesiapa…tapi disebabkan kejahilan sesetengah diantara mereka ini telah meyebabkan masa depan sy terjejas dan tercalar…sedarlah kaum adam kaum hawa dihadirkan disisi kamu untuk disayangi dan dikasihi mengapa perlu berlaku kejam dan tidak adil pada diri mereka…adakah kerana keangkuhan kamu sebagai ketua pemimpin yg bakal menerajui setiap isi rumah tangga atau..kebongkakkan kamu dengan anugerah yg telah tuhan kurniakan…semua itu bersifat sementara…ingat 1 perkara…jika kamu menyakitkan hati 1..maka 10 org akan meyakiti hati kamu…sanggup ke???kalau betul kamu syg pada si gadis layani dia selayaknya meskipun belum termaktub haknya…kerana kamu kaum,sy berpaling arah…tidak lagi berda di landasan yg sepatutnya…jika malaysia sekarang pening kepala memikirkan masalah kaum sejenis yg kian bertimpa nih..sedarlah bahawa sy juga tergolong diantara mereka..bukan untuk dibanggakan tapi untuk di paparkan bahawa sy jadi begini gara2 kamu yg begitu mementingkan diri sendiri…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,174 other followers

%d bloggers like this: