Pepatah Melayu yang diubahsuai


-= Pepatah-petitih =-

 1. Alang-alang mandi biar guna sabun.
2. Bapak borek, anak rintik, emaknya pasti petak-petak.
3. Belakang parang kalau diasah lagikan tajam, kepala manusia kalau diasah pasti botak.
4. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras.
5. Biar lambat asalkan lembab.
6. Biar putih tulang, jangan kuning gigi.
7. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi shuttlecock.
8. Cubit paha kanan, peha kiri tak rasa apa-apa pun.
9. Dari mana hendak ke mana, kenapa kau tanya, menyibuk pula.
10. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula.
11. Di mana bumi dipijak, di situ ada kesan kena pijak.
12. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang bisu.
13. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.
14. Habis madu sepah dikitar semula.
15. Sedikit-sedikit lama-lama tinggal sikit.
16. Harapkan pagar, pagar tak boleh harap.
17. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa.
18. Hidung tak mancung, gigi macam kereta sorong.
19. Hidup segan mati ditanam.
20. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik kalau hari tak hujan.
21. Jauh di mata sakit di hati.
22. Jika kail panjang sejengkal beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut.(beli le pukat tunda lagi baik)
23. Kais pagi makan pagi, kais petang simpan esok pagi.
24. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.
25. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah.
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili.
27. Lembu punya susu, cap teko dapat nama.
28. Makan hati berulam jantung dengan jeruk buah pinggang dan usus masak kicap.
29. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan, tersumbat kat mulut, meleleh kat hidung.
30. Membujur lalu melintang pukang.
31. Orang memberi kita merasa, orang tak beri kita paksa dia.
32. Pandu cermat, jiwa Kassim Selamat.
33. Patah tumbuh hilang report polis.
34. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara, pondan tiang telepon.
35. Sambil menyelam tengok kapal selam.
36. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.
37. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.
38. Sehari selembar benang lama-lama benang habis.
39. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dapat masuk olimpik juga.
40. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian cukai pendapatan.
41. Sudah gaharu cendana pula, sudah digaru gatal pula.
42. Sudah jatuh ditimpa tangga, kemudian ditimpa bendul, kemudian ditimpa rumah, kemudian ……..
43. Tiada rotan pelempang berguna juga.
44. Waktu kecil menjadi kawan, sudah besar menjadi lawan, bila tua penyakit sawan. 

 

-= Mari berpantun =-
1.
Berakit-rakit dahulu,
berenang-renang ke tepian,
kerana rakit pecah dilibas buaya,
bersakit-sakit dahulu,
bersenang-lenang kemudian,
pasal dapat banyak duit hasil jualan kulit buaya yang libas rakit tadi tu.
 
2.
Pisang emas dibawa belayar,
masak sebijik aje di atas peti,
pasal pisang yang lainnya habis dibedal kelasi kapal tu
 
3.

 Alang-alang menyeluk pekasam,
biar sampai ke pangkal lengan,
sebab tu lah pekasam tu masam,
bila diseluk kena ketiak masam.

 

4.

Sorong papan tarik papan,
buah keranji dalam perahu,
suruh makan engkau makan papan,
kalau boleh nak makan perahu.

 

5.
Tidur tak lena,
makan tak kenyang,
mandi tak basah,
berak tak basuh.
 
 
 
 
 

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: