Cerita Lawak : Salah ajar – 18SX sket


Dalam satu kampung, sorang cucu tinggal dengan datuknya sebab kedua orang tuanya pergi menoreh getah. Si datuk ni merangkap baby sitterlah kononnya.

Satu hari si cucu pulang ke rumah daripada bermain-main lalu bertanyalah kepada datuknya “Tok, tadi Dol cakap pelix…Pelix tu apa tok?. Terkejut datuknya. Tapi dengan selambanya dia berkata “Pelix tu songkoklah, macam atuk pakai ni”..OOoooo macam tu kata si cucu. Pada hari lain pula sicucu bertanya lagi.”Tok, tadi Minah sebut burix..apa ke bendanya tu tok?”

Terkejut bukan kepalang datuknya. Tapi dengan selambanya jugak dia menjawab alah..itu kain.. yang emak kau pakai tu. Satu hari yang lain pula sicucu bertanya lagi..”Tok melancxx tu apa?..Si datuk malas nak melayan lalu dikatakannya melancxx tu makan
nasi.

Akhirnya sicucu bertanya lagi ..Tok,berjubux tu apa? ..Alaah kau ni banyak sangat bertanya..berjubux tu macam ayah dan mak kau..kerjanya menorehlah.Suatu hari yang panas datanglah tok Penghulu berkunjung ke rumah kanak-kanak tu..selepas diberi salam beberapa kali lalu dijawap oleh kanak-kanak tu.. Datuk kau ada? Tak ada tok penghulu dia pergi kedai..Naiklah tok penghulu.

Tok penghulu pun naik sambil mengipas-ngipas dengan songkoknya. Lalu berkata budak yang keletah itu. “Tok penghulu, kalau panas sangkutlah pelix tu kat dinding”..Terkejut yang amat sangat tok Penghulu tu. Ehhh mana abang kau? Ada kat dapur tengah melancxx… Kakak kau?..ada kat sungai tengah basuh burix..banyak burix dia kena basuh. Mak ayah kau? EEEh tok penghulu kan hari tak hujan berjubuxlah lah mereka. Lalu tok penghulu pun pengsan.

THE MORAL OF THE STORY IS ……….JANGAN CAKAP BOHONG PADA BEBUDAK…..

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: