Cerita Lawak : Seekor Burung Tiung dan Tiga orang sami


Didalam sebuah kampung yang indah permai terdapat satu kelompok masyarakat yang hidup dengan penuh dengan suasana harmoni dan gembira…disitu jugalah terdapat tiga orang sami yang amat taat kepada ajaran mereka dimana mereka setiap hari ke kuil diatas bukit untuk beribadat…dalam perjalanan mereka kesane, mereka terpaksa melalui kawasan rumah seorang pekebun yang jarang2 skali mereka berjumpa kerane pekebun tu dah turun sawah pagi2 bute sebelum mereka sampai ke kawasan umah nye…tak dan le nak jumpe…

Diluar beranda umah pekebun tu bertinggung lah seekor burung tiung yang dipelihara pekebun itu…tiung ni mempunyai pelbagai keistimewaan, termasuklah boleh brcakap dalam bahse jepong,cine,kemboje,congo dan tak lupe bahse mlayu kite..tiung ni juge ade satu lagi keistinewaan terbaru, mate boleh “transparent”…..

 

Alkisah

Suatu hari, seperti biase, pagi2 ketiga2 sami berjalanlah ke kuil melalui umah tiung tu, tiba2 mereka terdengar burung tu menjerit,”wuihu wuihu!!!! kuning , merah, biru!!!! wuihu wuihu!!!”…pelik tiga2 sami tu tapi dieorang buat dek je,lalu diteruskan perjalanan….. Keesokkan harinye, seperti biase mereka gi kuil lalu depan umah tiung, tiba2 mereka mendengar tiung tu menjerit,”wuihu wuihu!!! oren, purple, ijau!!! wuihu wuihu!!!!” pelik mereka lagi skali tapi dieorang masih buat dek….make diteruskan perjalanan..

Keesokkan arinye, seperti biase mereka gi kuil lalu depan umah tiung tu, skali lagi mereka mendengar tiung tu menjerit,”wuihu wuihu!!! peach,black blue,gold, yellow!!!wuihu wuihu!!!!”…kali nie pelik dieorang tercabar lalu mereka duduk same2 berbincang..”weih burung tu macam tau je kite pakai spender warne ape”,kate sami A…”a’ha ye le, ape kite nak buat nie?”, tanye sami B….”camnilah, cube kite esok takyah pakai spender, tengok camne die bleh cam ke tidak” cadang sami C “Orait!!” semua stuju…..

Keesokkan ari , seperti biase sami2 tersebut lalu depan umah tiung tu…..tiung tu pelik….die tengok kiri, die tengok kanan, die tengok celah kangkang die,pelik !! berkerut bulu dahi die….ketiga2 sami tersebut tersenyum dari jauh sambil tergelak kecil…tibe2 tiung tu menjerit,” wuihu!!! gelap, kelam, hitam!!!!wuihu wuihu!!!!” Make berlarilah balik ketiga2 sami tu !!”

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: