kisah dongeng dan kisah benar



Kisah dongeng (zaman rom/greek)-versi klasik

Tersebut lah kisah seorang musafir di tanah Rom dizaman pemerintah raja zalim..yang berjumpa dengan seekor singa yang tercucuk duri dikakinya.Orang musafir ni pun tolong keluarkan duri dari kaki si singa tu.singa tu cam orang yang baik tolongnya..Pada satu ketika si musafir ni kena tawan untuk dijadikan habuan makan sang singa dalam gelangang ditonton orang ramai.raja zalim pon seronok menonton musafir tu dan sang singa dilepaskan. secara .Kebetulan singa yang ditolong tempohari dilepaskan maka tak berlaku lah pertumpahan darah si singa menjilat jilat si musafir.Raja zalim sungguh terkejut dan akhirnya dilepaskan kedua dua mahluk allah tu bebas sebebasnya…

Kisah benar(zaman 1930’an)-versi moden

Diceritakan berlaku lah kisah seorang pemburu yang kejam di benua Afrika yang suka membunuh binatang untuk mendapatkan kulitnya..habis semua jenis binatang di bunuhnya .. sianga musang gajah kuda belang ..Raja yang memerintah di Afrika tu sungguh baik dibuat peraturan sesiapa yang bunuh binatang untuk suka suka akan di humbankan ditengah gelangang gak..untuk dimakan binatang buas..nak dijadikan cerita sama macam atas berlakulah sisinga tengah kesakitan tercucuk duri..si pemburu kejam ni jatuh lak baiknya ditolong pulak sisinga ni.buangkan duri..Pada satu ketika pemburu ni tertangkap .raja memerintah di humbakkan kedalam gelangggang dilepaskan seekor singa Kebetulan kebetulan sisnga yang ditolong tempohari ..wah senyum je si pemburu ni sebab tahu takakn di terkam singa yang ditolong tadi macam kisah dongeng zaman rom tadi ingatkannya,,tapiii….kesian di kernyok jugak dek singa tu di gigit terkam..nyayawa nyawa ikan je ..berkatalah si pemburu ni”Haii! singa bukankah aku dah tolong kamu tempohari buangkan duri dikaki mu apapasal kau makan aku ni”…Dalam hati si singa berkata”Apa lah punya bodoh manusia ni,kau buat baik hari tu kau dapat pahala pada ketika tu tapi kau tak tahu kau dah bunuh kaum kerabat ku kau jual kulitnya berkurun kurun jadi kaya..mana boleh aku tak bunuh kau”..akhirnya mati le sipemburu tu…raja melepaskan si singa seekor je….

Kesimpulannya: Buat baik berpada pada buat jahat jangan se..sekali..(.peribahasa ni pon salah kalau buat jahat sekali makna nya berkali kali le>>>)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: