Pokcik Tahuuu


Suatu petang, Tok Do berkunjung ke rumah Makcik Gayah. Dengan dahi yang berkerut dan muka yang sugul sudah cukup menggambarkan keresahan yang sedang di alaminya.

Sebaik sahaja ternampak Makcik Gayah, terus di sampaikan hajat dan tujuan dia berkunjung ke rumah makcik Gayah. Rupa-rupanya Tok Do nak pinjam telefon nak telefon anaknya si Idie yang berada kat satu daerah lain. Kata Tok Do , Idie dah lama tak balik kampung, kesian dekat Mak Do rindukan si Idie.Lagipun Mak Do tak berapa sihat.

Makcik Gayah, sebaik sahaja mendengar luahan Tok Do terus menunjukkan kepada Tok Do lokasi telefon rumahnya berada. Tok Do pun tanpa segan silu bergerak ke tempat telefon. Dengan anggapan yang Tok Do sudah pun biasa dengan penggunaan telefon, Makcik Gayah biarkan saja Tok Do keseorangan kat telefon. Maklumlah zaman dah semakin canggih,sudah tentu Tok Do tahu nak gunakan telefon.

Selang berapa minit Makcik Gayah meninggalkan Tok Do, tiba-tiba jer dengar bunyi bising.OOO mungkin Tok Dor dah dapat bercakap dengan Idie, fikir Makcik Gayah. Tetapi makin lama kedengaran semakin meninggi suara Tok Dor. Ishhhh gaduh ker Tok Do ngan Idie ni..merungut makcik gayah sendirian. Cubalah tengok, kata Makcik Gayah.

“Hooooo Pokcik tahu doh”
“Ishhh bakpo mek niii..pokcik tahulaaa”, kedengaran suara Tok Do yang meninggi.
“iyolaa..g la panggil anok pokcik nuhh..pokcik nok kecek ngan dia nii”, kata Tok Do lagi.
“gerey weiii pokcik ko mek nii,pokcik tokser kecek ngan mek,pokcik nok kecek ngan Idie, pokcik nok royat dia, mok dia sakit”
“Pokcik tahulaaa…bakpo dia ni dok kecek muge tulo niii”..

Makcik Gayah yang kebingungan..menegur Tok Do dan cuba mendapatkan jawapan.Tok Do pun menjelaskan kepada Makcik Gayah.

“Dok tahula aku,ada org xpehe bahasa gini,buih doh mulut aku dok royat suruh panggil Idie,tapi dia dok ulang royat hok tulo..acu mung royat teh dia Yah,kot-kot dia pehe bahasa mung.Aku ni ore tua,takut dia xpehe bahasa aku”.

Makcik Gayah dengan kadar segera mengambil gagang telefon dari tangan Tok Do dan cuba nak membantu.Tiba-tiba Makcik Gayah tersengeh. Melihat Makcik Gayah yang tersengeh, membuatkan hati Tok Do semakin mendidih.

“hmmmmmm…patutlaaaaa”..kata Makcik Gayah.
“Tok Do kecek ngan Operator tuuu”….

Sebaik mendengar kata-kata Makcik gayah..Tok Do pulak yang tersengih dan terkulat2 nak control malu.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: