….sambungan kisah pak leonardo…….


 

kat sini aku nak paparkan sambungan kisah pak leonardo yang tak dapat pegi memotong getah keraner papan tanda “DILARANG MEMOTONG”
……agak lamer jugak pak leonerdo tidak menjemguk ‘pejabat’ beliau,
almaklumlah, orang dah bagi memotong, menurut beliau. maka, selama bercuti, pak leonardo mengambil inisiatif lain untuk mengisi masa lapang beliau. kadang-kadang beliau bermain congkak, ader jugak certain-certain time tu beliau menolong ketua kampung bermain dam ular. malah selalu jugak beliau mengisi maasa lapang beliau dengan mengira anak semut yang lalu lalang di atas para.

 

orang kampong ramai yang tau akan masalah pak leonardo yang tak dapat menoreh nie…tapi mereka semua malas nak amek pusing…ye la, pak leonardo kan lurus bendol……

di pendekkan citer, satu ari, penolong ketua darjah kampung beliau berlari-lari anak membawa beriter gumbirer kepader pak leonardo…..
“pak cik, pak cik, papan tander tu dorang dah buang dah…..diorang dah ganti yang lain dah….sok, boley ar pak cik pegi motong…..” kate beliau dengan sungguh-sungguh sambil meneguk air kopi yang berader di depan pak leonardo tanapa raser segan silu.

 

“iyer kerrrrrrr?????” tanyer pak leonardo. begitu teruja dengan beriter tersebut.

 

“betol ni pak cik……ngaper? tak percayer ek?”

 

esoknyer, pak leonardo bersiap-siap untuk ke ladang……isterinyer awal-awal lagi dah siapkan bekalan ayam goreng separuh amasak untuk pak leonardo….menambah tenaga kelakian katernyer….

sesampai beliau di simpang lebuh rayer, beliau tersenyum puas melihat papan tander yang di letakkan di bahu jalan “LORONG MEMOTONG”.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: